stareforum.REDMOTORZ.EU Strona Główna stareforum.REDMOTORZ.EU


FAQFAQ  SzukajSzukaj  UżytkownicyUżytkownicy   KalendarzKalendarz  photoshopPhotoshop
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj    MapaMapa Forumowiczów


Poprzedni temat «» Następny temat
Gięcie plekxi
Autor Wiadomość
grzesieksiek 
Starszy Mechanik

Dołączył: 24 Mar 2007
Posty: 182
Skąd: Pionki
Wysłany: 21 Luty 2010   Re: Gięcie plekxi

Dzięki wszystkim za komentarze i cenne rady.Dzisiaj walczyłem w garażu cały dzień nad właściwym wyprofilowanie szyby do japonii.Temat rozpracowany a efekty przeszły moje oczekiwania.Zrobiłem całą dokumentację fotograficzną i jak będę miał trochę wolnego to zapodam dla potomnych.
_________________
grzesieksiek
 
 
Maciej S. 
mitoman-gaduła

Dołączył: 03 Wrz 2007
Posty: 497
Skąd: Swarzędz
Wysłany: 21 Luty 2010   

Chętnie zobaczę foto dokumentację. Ja kupiłem jakieś "plexi" w Leroy, które nie chciało się giąć. Najpierw grzałem delikatnie na promiennikiem podczerwieni (słoneczko), plexi zrobiło się gorące, że palce parzyło i nic. Później grzałem nad płomieniem kuchenki gazowej. Można ją było nawet położyć i lipa. Coś pancernego kupiłem, albo czegoś nie wiem o plexi.
_________________
Pasjonat motorów z koszem
 
 
sowa750 
mitoman-gaduła


Dołączył: 14 Lut 2006
Posty: 366
Skąd: Drezdenko
Wysłany: 21 Luty 2010   

Ja poliweglan 4mm ukształtowałem bez grzania.
_________________
Sowa nie bydle nie ubodzie
 
 
 
grzesieksiek 
Starszy Mechanik

Dołączył: 24 Mar 2007
Posty: 182
Skąd: Pionki
Wysłany: 21 Luty 2010   

Plexi wygięta ,więc postaram się w kilku słowach opisać jak tego dokonałem.

1.Przygotowanie.Z racji dużej powierzchni wyginanej powierzchni plexi , użyłem do podgrzewania opalarki elektrycznej(później okazało się ,że z racji swoich małych gabarytów do końca nie spełniła oczekiwań) i palnika gazowego zasilanego z butli.Termometr wyskalowany do temperatury pow.100 stopni pozwolił na określenie optymalnej odległości palnika od plexi.Przydatne narzędzia;palnik gazowy,opalarka,ściski stolarskie,dwie deski pomiędzy którymi umieściłem plexi.POD ŻADNYM POZOREM NIE ODLEPIAĆ OCHRONNEJ FOLII NA PLEXIE.
2.Najpierw próba na małym kawałku ,aby stwierdzić jaką temperaturę należy uzyskać przy wyginaniu.
http://img707.imageshack....76/55253835.jpg
3.Właściwa plexi już przygotowana na stole do grzania.
http://img28.imageshack.us/img28/3070/94541264.jpg
4.Krzywizna uzyskana po pierwszym grzaniu.
http://img168.imageshack....51/67831208.jpg
5.Kolejne grzanie,odległośc pomiędzy ograniczającymi boki deskami za każdym razem mniejsza.
http://img186.imageshack....9/86699177i.jpg
6. W tzw. międzyczasie okazało się ,że niezbędne do uzyskania prawidłowej krzywizny są zgoła egzotyczne przedmioty jak na tego typu zabiegi.
http://img715.imageshack....55/15327083.jpg
7.Przeniesienie właściwych wymiarów na wyciętą już plexe.Odrysowanie po obwodzie kartonu markerem.
http://img63.imageshack.us/img63/443/64107007.jpg
8.Wycinanie wyrzynarką stołową i wiercenie otworów(trudna sprawa,rada Coneya przyszła za późno).Mimo małych trudności wszystko poszło dobrze.
http://img704.imageshack....72/40578583.jpg
9.Najwięcej pracy było jednak przy wyginaniu owiewki która znajduje się po obu stronach lampy.Trzeba było te końce zagiąć w drugiej płaszczyźnie.Na szczęście stare ,oryginalne uchwyty mające właściwą krzywiznę okazały się bardzo przydatne.Jednak były to godziny pracy na przysłowiowego ,,czuja,,Sporo czasu zeszło na wyrównywaniu bocznych krawędzi owiewki,tak aby nie było żadnych nierówności.Tu niezastąpiony okazał się pilnik do metalu i kilka godzin szlifowania wzdłuż krawędzi.Efekty przeszły moje oczekiwania mimo , że na zdjęciu owiewka jest jeszcze w folii.Jeszcze tylko mały kawałek cienkiej plexi wyciętej przy lampie i będzie ok.Oto efekt wielu godzin pracy.A jaka satysfakcja.
http://img35.imageshack.us/img35/3126/91095058.jpg
Ps.Chyba najważniejszą sprawą w całej tej operacji jest pomoc kumpla.Bez tego sam nie dał bym rady.Aha,plexe zmieniłem na grubszą na 4 milimetrowa.
_________________
grzesieksiek
 
 
luis7777777 
mitoman-gaduła


Dołączył: 02 Wrz 2007
Posty: 574
Skąd: Strzegom
Wysłany: 21 Luty 2010   plexi

Z tą plexi to jest tak , musi być kupiony taki rodzaj co się stosuje na zewnątrz , w tedy nie ma problemu z gięciem bo jest bardziej elastyczna.
 
 
endrju 
mitoman-gaduła

Pomógł: 3 razy
Dołączył: 15 Lut 2007
Posty: 463
Skąd: Zawady
Wysłany: 8 Sierpień 2013   

Czy ktoś przystępnie wytłumaczy mi co oznacza stwierdzenie " minimalny promień gięcia poliwęglanu litego wynosi 175 grubości płyty"? dokładnie co to jest ten promień? Jak to sobie zwizualizować. Chcę wygiąć kawałek o wymiarach 60 cm x 40 cm. ( na szybę co ją uwaliłem przy dachowaniu)
 
 
xud11 

Dołączył: 23 Mar 2013
Posty: 26
Skąd: Zawiercie
Wysłany: 8 Sierpień 2013   

Jeśli grubość płyty to 5mm to mnożysz 175x5mm=875mm. Promień to odcinek od środka koła do jego brzegu. O takim promieniu rysujesz koło i to jest największe wygięcie po obrębie koła jakie możesz osiągnąć przy tej płycie. Jeśli jeszcze bardziej będziesz chciał ją wygiąć (rysując mniejsze koło o mniejszym promieniu) to zapewne coś pęknie.
 
 
jackobi 
mitoman-gaduła


Pomógł: 1 raz
Dołączył: 18 Mar 2007
Posty: 380
Skąd: Gdynia
Wysłany: 8 Sierpień 2013   

Najlepiej wywal plexe, wstaw szybe z PET, ten sam materiał co na butelki do wody. Po dachowaniu elegancko się wygina i wraca do pierwotnego kształtu (sprawdzone), żadnych pęknięć i niebezpiecznych ostrych krawędzi. Wygina i układa się jak chcesz, żadnego grzania.
 
 
 
wasyl 

Dołączył: 27 Lis 2012
Posty: 25
Skąd: żyrardów
Wysłany: 10 Sierpień 2013   

A gdzie to cudo można kupić i jak się to dokładnie nazywa
_________________
aby do fajrantu
 
 
endrju 
mitoman-gaduła

Pomógł: 3 razy
Dołączył: 15 Lut 2007
Posty: 463
Skąd: Zawady
Wysłany: 10 Sierpień 2013   

O takie coś znalazłem:
gięcie PC

A z tym PET to będę się musiał zastanowić. Najgorzej jak jest za dużo opcji , nie wiadomo co wybrać :???:

A tu dla Wasyla:PET

[ Dodano: 16 Sierpień 2013 ]
No więc szyba została wykonana. Poniżej krótka historia:

Poliwęglan 5mm zakupiony na Ale...
przesyłka w 24 h
wymiary 87 na 31,5 cm . świadczy to o tym że to jakieś obrzyny z większej płyty, ale nie ma to znaczenia, towar jest pełnowartościowy, najważniejsze dla mnie było to , że trzymało kąty proste.
Jako , że szyba miała mieć inne wymiary to część poliwęglanu mogłem przeznaczyć do testów. Odciąłem kawałek 10x5 i wsadziłem do piekarnika. termostat ustawiłem na 120-130 stopni. Ważne było dla mnie aby piekarnik nie przekłamywał, w związku z czym skonsultowałem się z żoną , która stwierdziła , że jak ciasta pieką się idealnie to i kawałek jakiegoś gównianego plastiku też powinien. Po 15 min. rozgrzany kawałek dawał się elegancko formować na wszystkie strony. można było go właściwie zwinąć w rulonik. Następnie podwyższyłem temperaturę do 140-150 stopni i w środku pojawiły się pęcherzyki powietrza. Wobec czego granica jest cienka i należy bardzo uważać.

Następnie bez zrywania folii wyciąłem szybę w żądanym kształcie i wywierciłem otwory pod śruby. Jako że szyba przekraczała wymiary piekarnika , grzać musiałem przy uchylonych drzwiczkach.


po 20 min. wyciągnąłem szybę i sprawdziłem jak się gnie. jeszcze nie wystarczająco- spowodowane to było obniżeniem temp. przez uchylone drzwiczki. minimalnie podkręciłem termostat. po kolejnych 10 min. szyba elegancko dawała się formować. Jako że kształt nie miał być wymyślny- łagodny łuk- to nie robiłem żadnego kopyta- giąłem w rękach na wzór szczątków ruskiej szyby. Wyszło super.

zdjąłem folię

Dopracowałem rant papierem ściernym i zamontowałem na motocyklu. I jestem zadowolony.




[ Dodano: 16 Sierpień 2013 ]
Najbardziej cieszy mnie różnica jakości między ruską pleksi i PC. pleksi była tak nieprzejrzysta żeby zobaczyć coś musiałem się wychylać , poliwęglan jest transparentny jak szkło przez co komfort jazdy jest nieporównywalny.
 
 
Jerzy 
lokalny watażka


Pomógł: 25 razy
Dołączył: 16 Paź 2013
Posty: 1001
Skąd: Białystok
Wysłany: 16 Październik 2013   

Super patent z kuchenką :radocha: . Ja używałem 2 opalarek, bo w necie wycztałem, że to wystarczy. Niestety efekt był słaby, temperatura była ok ale za mały obszar wygrzania, przez co tworzywo gieło się nierówno. Też po wszystkim pomyślałem, że najlepsza była by jakaś nagrzewnica. Ponieważ jednak poliwenglan nawet na zimno dosyć dobrze układa się do krzywizny, to po wstępnym uformowaniu resztę załatwiło dociśnięcie wkrętami płyty do blaszanej osłony.
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Nie możesz ściągać załączników na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group
Untitled document